ALBUMRECENSIONER

Rust     Krackel    Origo

LIVERECENSIONER

SYDSVENSKA DAGBLADET 2019-10-11

Konsert
 Viktoria (Malmö) 10/10-19

Kaja har känslighet, kraft och passion

”Låtarna med sina starka, sångbara och vackra melodier är harmoniska och liksom avrundade, men samtidigt fulla av känslor. Samma låt kan pendla mellan upphetsat driv och stilla romantiska stunder. Instrumenten flätar sig kring varandra i diverse listiga stämmor, musiken känns luftig och tätlimmad på samma gång.”

Läs hela HÄR!

/ALEXANDER AGRELL

KULTURBLOGGEN 2019-10-11

Konsert
 på Kronhuset med Kaja + Ida&Louise i Göteborg den 15/3 2019

Berikande kliva in i annan värld
17 mars, 2019 by Mats Hallberg

"Det är sällan konserter med folkmusik förekommer i Kulturbloggen. Men den jag blev inbjuden till förtjänar att uppmärksammas...

...Live i Göteborg assisteras trion av Ebba Westerberg på “rassel” och rytmer, dragspelaren Jonathan Larsson samt Lisen Rylander Löve på saxofon och elektronik...

...Med subtila medel ges låtarna en dramatisk nerv. Kan låta otroligt vackert när de komprimeras av melankoliska stämningar, inte olikt Lisas. Djärvt nog är inledande melodi döpt till Vals till döden. En filmisk ådra med inslag av längtan och lidelse är ofta närvarande. Det intuitiva samspelet är förbluffande. Oavsett aviga rytmer och dito takter uppstår teman som trollbinder."

Läs hela HÄR! 

/MATS HALLBERG

NERIKES ALLEHANDA 2012-05-06

Magiskt med Kaja

Konsert
 Aggershus, 5 maj 2012 
Kaja 
Betyg: llll 

Redan 1863 när Aggershus blev en av de första baptistförsamlingarnas kyrkorum i Närke var det en samlingsplats för rätten att tänka fritt, att odla själsliv och kulturella yttringar. Det har Ingela och Lars Agger fortsatt i sitt projekt Aggershus i idylliska Viby 150 år senare. Men det är tungt att orka dra ett lass på personligt engagemang i en tid när kulturen rustats ned överallt och riksdagen just röstat bort motioner som skulle stärka kulturens roll i samtidens Sverige.

 Den här våren har konsertverksamheten vid Aggershus varit vilande tills denna lördagskväll i månaden maj när gruppen Kaja som enda musikgrupp gjorde ett framträdande.



Perfekt lokal


Konsertlokalen i Aggershus är perfekt för den här typen av musik. Publik och musiker har närkontakt, känslan är intim och samtidigt högtidlig i den vackert strama lokalen. Denna kväll behövs inga elförstärkta instrument, inga mikrofoner - kontakten är öppen och avslappnad.

 Kaja består av Livet Nord (violin), Camilla Åström (dragspel) och Daniel Wejdin (kontrabas). Kaja spelar en klezmer-baserad musik, men gruppen har gjort det till en musikalisk soppbas i en brygd som innehåller influenser från nordisk folkton, central- och östeuropeisk folkmusik, små smakflingor av mellanöstern och en rejäl bit tango. Tangon finns där inte minst därför att Livet Nord sedan länge ingår i den hyllade gruppen New Tango Orquestra.



Tredje skiva


Livet Nord avslöjade under konsertens mellansnack att Kaja är på väg att spela in sin tredje skiva i höst och lät det fullsatta Aggershus ana att låtmaterialet kommer att omsluta det man idag lite vårdslöst brukar kalla världsmusik - inte minst med inslag från arabisk kultur.
Med en vårkväll så bedövande vacker utanför lokalen, där fåglarna tävlade i vårdrillar och grönskan tycktes tillta sakta men säkert trots en ganska kylig temperatur, bjöd Kaja på varmt och spirande låtmaterial från sina två skivor "Krackel" och "Rust".

Mer samspelta än någonsin


Gruppen förefaller mer samspelt än någonsin men denna kväll lyser Camilla Åström allra mest. Hon fungerar som den perfekta motorn och spelfördelaren i gruppen och hon hanterar sitt instrument mästerligt. Hon samlar upp, kompar, och för låtarna framåt i lysande solon där Livet Nord kommer in och "sjunger med" med sin fiol och Daniel Wejdin understödjer lyhört och elegant, förhöjt av några mycket fina soloinslag.
 Kaja bjuder på inalles 15 låtar och två extranummer innan publiken är nöjd och vårkvällen gått in i det där märkliga stillaståendet när solen just gått ned och mörkret ännu dröjer. Det är magiskt både utanför och inuti Aggershus.
 Bäst denna kväll känns låtarna "Hoting", "Tiergarten", "Sveg" och "Kryckla".

/STEFAN NILSON

NERIKES ALLEHANDA 2010-10-26

Betyg 4/5

KONSERT

Kulturhuset i Örebro (Gamla Folkets Hus)

Kaja:
Livet Nord (violin), Camilla Åström (dragspel), Daniel Wejdin (kontrabas)

Lysande hemkomst

– Den här låten heter "Lullaby for Mira and Idun"
– Jag känner Mira!, ropar en liten röst i publiken. Kaja är på hemmaplan.

Jo, ganska mycket var gruppen Kajas spelning på Kulturhuset i Örebro sent på söndagseftermiddagen en spelning hemma. Livet Nord kommer från Örebro och Camilla Åström har bott här. Det är bara Daniel Wejdin i trion som är utsocknes. Åtminstone denna söndag i mörka oktober så får man känna sig lite lokalpatriotisk om hemmahörighet.

Kaja har funnits några år. Deras första platta "Krackel" kom 2007 och nu i höst deras andra som bär titeln "Rust".

Enkelt uttryckt spelar gruppen en klezmer-baserad musik, men med starka influenser av nordisk folkmusik, vals och sydosteuropeiska influenser som ibland vanvördigt kallas balkan-etno. Den har ju under senare år influerat schlagermusiken och mer eller mindre dominerat melodifestivalen under senare år.

Det är inte utan anledning. Här finns en musikskatt som länge trängts tillbaka inte minst genom Europas tudelning fram till Berlinmurens fall 1989.

När jag recenserade Kajas andra skiva här i höst liknade jag den just vid en mustig höstsoppa. Metaforen passar kanske ännu bättre denna kulna höstdag.

Musten i de musikaliska influenserna bärs väldigt tydligt av en närmast ekvilibristisk lätthet och spelglädje hos trion.

Camilla Åström placerar sig i mitten och fungerar genom hela koncerten som spelfördelaren. Det är hennes skickliga spel som de andra två tar stöd i och häver sig upp på.

Livet Nord är fullständigt bländande med sin violin och sin viola. Altfiolens mörkare stämma ger en annan sorts tyngd till helheten, violinen glittrar, smickrar och pockar på vår uppmärksamhet. Hon får fiolen att bli en röst, en vind, en rymd, en kristall.

På andra kanten av scenen står Daniel Wejdin med sin kontrabas. De är ett under konserten. När man lyssnar på gruppens skivor smälter hans spel in närmast obemärkt och följsamt men här live på scen blir hans kropp och utspel lika viktigt som basens tonbild. De två blir en blickpunkt som strålar av energi.

Livet Nord har under ett antal åt ingått i den framgångsrika gruppen New Tango Orquesta och även i Kaja letar sig tangon ibland in liksom baktakt och svängig österländsa musik.

Konserten igenom varvar Kaja lugna och snabba låtar. Men klezmertraditionen är den som är märgen i konserten och gruppens musikprofil. Den är östeuropeisk, den är stundtals ironisk och pockande.

Förr i en judisk tradition med en lång historisk marginalisering, är den uppsluppen på ett dubbeltydigt sätt. Den är folklig och rumlande, samtidigt som den med en lite sned munvinkel lockar upp maktens män till en dans makabre.

Klezmer är en sorts hämnd för förtrycket, ett långfinger åt de besuttna och lockar dem att skutta runt i livets cirkusmanege.

Med beska, surt och sött samtidigt, spelade Kaja på glödande rutin förstås och även om den fullsatta alen inte drevs till att hoppa upp och dansa runt, svängde det bland de lyssnande på ett synbart sätt.

Bästa låtar: "Brus" från förra skivan, "Phantom Limb" och "Sirba".

En timme lång hade konserten gärna fått vara minst en halvimme till, men efter en fikapaus var det dags för den lokala gruppen Carte Blanche att bjuda upp till dans för den publik som ville släppa ut energin Kaja laddat den med under sin konsert.

/STEFAN NILSON

Ladda ner recensioner: