Broken bone tantz
Musik: Camilla Åström
KAKACD002 (Release 2010-09-20)
Under stjärnklara vinternätter i Sveg, till accompanjemang av mås och spårvagnsgnissel i Göteborg samt på tågresor mellan öst och väst har Kaja skapat musiken till sitt andra album. Klezmer i botten med mustiga lager av filmisk konstmusik, tango, baktakt, svensk folkton, fransk vals och improvisation. Skickligt och uttrycksfullt framfört av Livet Nord på violin och viola, Camilla Åström på dragspel och piano samt Daniel Wejdin på kontrabas. Med Rust mutar Kaja in en unik plats på världsmusikkartan där levande tradition samverkar med invention.
KAJA
Gorgeous, poised, reflective fin-de-siècle Middle-Europe sort of melodies, often in waltz or swaying 7/8 time, by Gothenberg trio of Livet Nord’s masterly, rich-toned violin, Camilla Åström’s equally inventive accordion or piano and Daniel Wejdin’s double bass. Beautifully recorded, sometimes akin to the velvety sound of Poland’s Kroke. www.kakafon.com
© 2011 Andrew Cronshaw, F-Roots
Lira #4 (2010-09)
LIRA GILLAR
TRADITIONENS MÅNGA BOTTNAR. Att lyssna på Kajas andra instrumentala album är att ständigt bli förflyttan mellan geografiska områden, genrer och lager av kulturella impulser. De bjuder på egen nyskriven musik som i botten har en konstmusikalisk uttrycksform, främst genom Livet Nords violin och viola, men som genomströmmas av östeuropeisk folklighet och klezmer, latinska tangorörelser, franska virvlar och svensk
gammeltakt.
Kaja har arrangerat sin gränsfria musik på ett ytterst raffinerat sätt, där mustiga och sublima uttryck hittar varandra i en hela tiden växlande och sugande rytmik.
Camilla Åström, som också skrivit de flesta numren, hanterar sitt accordion som om hela världens känslouttryck ligger i hennes händer. Daniel Wejdins kontrabas håller lyhört trions jordiga samspel inom en stabil form. Genom gruppen sveper musikaliska vindar och influenser från många håll som samlas i en överraskande kraftfull repertoar. Kajas utblickar och breda horisont ger dem material för att söka nya uttryck i sin musik. Där finns en nerv och magi som får varje nummer att växa till en slags värld av möjligheter som de verkligen använder sig av i sitt djärva komponerande.
/Gunder Wåhlberg
Sydsvenska Dagbladet (2010-09-29)
5/5
Det står några genomsvenska namn på omslaget. Tro det. Detta är melodier som ångar av Balkan, tangokänsla, musettevals och romsk fioltradition österifrån. Och de spelas med den där fantastiska blandningen av total passion och stram återhållsamhet och kontroll; en stil som annars östeuropéer, argentinare och flamencospanjorer brukar triumfera i.
Dragspelaren/pianisten Camilla Åström har skrivit de flesta av de melodiöversköljda numren, där Göteborgstrion Kaja använder blå toner av en sort som B B King aldrig har hittat och som svider skönare än schampo i ögonen. Och vill man veta hur mycket en ensam fiol (Livet Nords) kan uttrycka är det bara att gå rätt på spåret "Lullaby for Mira and Idun". Svänger det? Det svänger.
Bästa spår: Lullaby for Mira and Idun
/Alexander Agrell
Corren (2010-09-08)
5/5
Trion Kaja spelar korsbefruktad folkmusik i en fördomsfri atmosfär av salt mörker och vemodigt allvar.Men de sockrar också öronen med pigga attacker av ungt nysyre i gammaltraditionen.
Egenskrivna låtar i tre musikaliska kapitel pulserar av influenser från en botten av klämmig klezmer upp till ytan med frisk fransk vals, talangfull tango och hårt hållen svensk spelmansmusik.
Livet Nords fiol skapar andlösa melodier med en rå elegans. Det pulserande dragspelet i Camilla Åströms famn är ett magnifikt och jubelsjungande kraftverk. Daniel Wejdins spänstiga ståbas är ett armeringsjärn av stadig rytm.
Rust är enastående och bländande musik med kära harmonier, förälskade rytmer och fräcka arrangemang.
/Lars Åbom
NWT (2010-09-17)
5/5
”Kaja – Livet som destillat” Världsmusik
Denna trio tar avstamp i den östeuropeiska folkmusikmyllan och låter de egenkomponerade arrangemangen sträcka sig uppåt i en vindlande färd. Kajas musik är tankfull, inkännande och mustig.
Det låter som att Kaja har tagit allt som hör livet till, destillerat det på flaska och skakat om. Att försiktigt öppna korken är att dyka rätt in i Kajas instrumentala ljudvärld. Där samsas franska dragspelsvalser med eldig Klezmer, smygande baktakt med filmisk melankoli och ett smäktande samspel i tre musikaliska kapitel. Ibland är det hetsigt och andfått, ibland stillsamt och glidande. Ett bra soundtrack inför hösten där det finns plats för både jäkt och vila.
/Lovisa Eriksson
GTF (Göteborgs Fria Tidning) (2010-09-16)
Ett rostigt bussvrak parkerat för att glömmas i en skogsglänta. På omslaget till Rust, andra plattan från Kaja – en trio bestående av Livet Nord, Camilla Åström och Daniel Wejdin – är det lortigt och skitigt, men även upplagt för fest. Framför den rostiga bussen står även ett dukat bord uppställt med vin, druvor och ostbricka. Det är bara att tända kandelabern och sätta igång att dansa till Kajas medryckande fusion av klezmer, tango, fransk vals och svensk folkton.
Albumet har spelats in på två ställen i Göteborg, fyra av låtarna har kommit till live i Fågelbergskyrkan och resterande spår är inspelade i Studio Epidemin. Resultatet är oemotståndligt. Samspelet i trion är oerhört lyhört och dynamiskt. Rust är en platta som trotsar albumtiteln och skimrar likt guld – och guld rostar som bekant aldrig.
/Tobias Magnusson
Nerikes Allehanda (2010-09-16)
4/5
VÄRLDSMUSIK. Det smakar musikaliskt som en närande och härligt mustig höstsoppa. Gruppen Kaja tar sig på sin andra skiva an temat världsmusik fast geografiskt ligger nog fokus på Östeuropa och Norden. Kaja är Livet Nord på violin och viola, Camilla Åström, dragspel och piano, samt Daniel Wejdin på kontrabas. That's it – men som det låter.
Gruppen har en klar Örebroanknytning: Camilla har bott här och Livet Nord är född och uppvuxen i stan. Hon är dessutom en av medlemmarna i den spännande gruppen New Tango Orquestra som flera gånger gästat hennes hemstad.
Själva buljongen i Kajas skiva den här gången är Klezmermusiken. I det judiska arvet finns en burlesk, melankolisk, både munter och längtande, klangbild.
Till det lägger gruppen närande ingredienser av nordisk folkmusik, märgben av tango, lite pikant baktakt, blommig vals, syrlig improvisation och en kryddig konstmusik. Det låter som en kakofonisk mix kanske men det fungerar alldeles utmärkt.
Trion är grymt samspelad och fungerar både kraftfullt och enhetligt just som sådan, men även i fina soloinsatser. Livet Nord på sin viola tränger långt in i hjärteroten med en blodfull magisk ton. Camilla Åström bidrar även starkt på dragspel och piano till den fulla musikaliska bilden, liksom Daniel Wedjins mycket kompetenta basspel.
Skivan är rikt varierad kring de igenkända temana men har även en spännande variation i häftiga arrangemang och dynamiken mellan livlighet och eftertanke.
Rust består av tio spår i tre kapitel. Fyra låtar är inspelade live i Fågelbergskyrkan i Möldal och de övriga i studio i Göteborg.
Kaja förmedlar livslust men också vemod och smärta. Den 8 oktober kommer gruppen till Örebro. Missa inte det.
/Stefan Nilson
Östran (2010-09-30)
Kaja hittar nya vägar
Kaja är en göteborgsk trio som skapar en sprudlande och vital musik som låter som inget annat.
Med utgångspunkt i allehanda olika musikformer från olika håll rör de ihop en synnerligen attraktiv egen gryta. Musik med ett improvisatoriskt skimmer samtidigt som det i sin självklara elegans låter så överväldigande skickligt och virtuost att det låter som det borde vara väldigt strikt arrangerat redan i kompositionerna.
Det är tre högklassiga musiker som förenar hög spelteknisk nivå med en lika högklassig improvisatorisk känsla och förmåga. Livet Nord på fiol, Daniel Wejdin på kontrabas och Camilla Åström på dragspel och piano. Tre musiker med en påfallande bredd och mångsidighet i sitt musicerande.
Hetsig klezmer, tango, östeuropeiska folkklanger, lite svensk folkton och mycket annat finns i botten för en vitalt medryckande glad och sprakande musik. Som bär en del konstmusik i sig men kryddad med en stor dos egensinnighet.
Med de få instrumenten skapar Kaja en rik klangbild. Snygga harmonier och rytmiskt. Med ständiga spännande utvikningar och skiften. Det växlar spår inom låtarna på imponerande självklart och smidigt vis. Med imponerande smidighet genom de fräckt äventyrliga arrangemangen och den starka dynamiken i både samspel och musikaliska stil- och stämningsskiftanden.
Kaja experimeterar fram en egen musik som hittar nya vägar för hur man kan behandla mångskiftande stilgrepp. Och det är alldeles bedårande bra.
/Tommy Granlund
icon1931 (2010-10-09)
Väst och öst i övertygande samspel
"Kaja" låter inte speciellt svenskt. Visst kan man se spår av den svenska folkmusik-traditionen, men denna instrumentala trio har inspirerats bland annat av den österländska musiken. Det är känslosamt, lekfullt och proffsigt. Melankoli och mörker blandas här med en underfundig lycka som smittar mig utan förvarning. Det är filmiskt på det romantiskt franska viset, som en småstad i rörelse eller ett foto med sprakande detaljer. Med en ordentlig vidd av influenser tycker jag att "Rust" känns relativt nyskapande, som att melodierna väljer vägar man inte alltid väntade sig.
Violin/viola, dragspel, piano och kontrabas är intrumenten som ljuder, omhändertagna av musiker av högsta klass, med en precision som är svårslagen. Uppfriskande att skivan är inspelad live i antingen en kyrka eller studio. Detta ärliga, levande och högst tillfredsställande samspel vaggar mig till harmoni. Klingar ord som filmiskt, tretakt och östeuropa vackert i dina öron så är "Rust" värt att kolla upp
/Lucas Lind
BLOGGAR OM RUST
Expressen, Bloggrecension:
KAJA. Rust. Kakafon records.
Rost är vackert. Det här är omedelbar, men svärtad gränslös folkmusik i bemärkelsen folk plus musik blir folkmusik. Violinisten och violasten Livet Nord har sitt hjärta nånstans mellan Argentinsk tango och östeuropeisk kletzmer. Hon är en ekvilibrist med stark personlig stämma och har med sig accordionisten Camilla Åström som musikantisk syster. Trion fulländas av basisten Daniel Wejdin. Kaja är skivhögens tydligaste stilister och ”Rust” är samtidigt den skiva vars exekutörer inte en kotte skulle kunna placera geografiskt. Sveg? Nä, du skojar.
Svensk folkmusik har väl sällan mått bättre.
/ Gunilla Brodrej den 25 okt 13:28 Läs kommentarer